Centrum RIS
Głównym celem systemu RIS jest uczynienie z żeglugi śródlądowej przejrzystego, niezawodnego, elastycznego i łatwo dostępnego rodzaju transportu, który będzie w stanie konkurować z innymi rodzajami przewozów ładunku. Komisja Europejska wraz z Parlamentem Europejskim wyznaczyła cztery strategiczne korzyści, jakie ma wyznaczać RIS dla żeglugi śródlądowej:
- konkurencyjność żeglugi śródlądowej,
- optymalizację wykorzystania infrastruktury,
- poprawę bezpieczeństwa,
- poprawę ochrony środowiska naturalnego.
RIS składa się z czterech podstawowych segmentów:
- segment sensorów – źródło informacji,
- segment transmisji danych,
- Centrum RIS – miejsce przetwarzania informacji,
- segment użytkowników RIS – adresat informacji.
System RIS zapewnia podstawowe serwisy usług:
- udostępnianie elektronicznych map nawigacyjnych dla żeglugi śródlądowej (poprzez system Inland ENC- Inland Electronic Navigation Chart),
- komunikaty dla kierowników statków (NtS- Notices to Skippers),
- system kontroli ruchu statków (VTT-Vessel Tracking and Tracing).